Als mensen het hebben over innovatie, dan denken ze niet als eerste aan de uitvaartbranche. Onterecht. Deze sector verbeterde de afgelopen jaren zijn dienstverlening ingrijpend met behulp van digitalisering. Coöperatie DELA loopt daarbij voorop, zegt Rense Boonstra. Hij werd eerst als scrum master en nu als agile tester al 2,5 jaar door Salves ingezet bij dit bedrijf. “DELA bestaat uit twee poten: uitvaartdienstverlening en verzekeringen. In die eerste is ontzettend veel geïnnoveerd, denk aan digitale wensenlijstjes die je al kunt maken als je nog jong en gezond bent tot online uitvaartplanningen. In de verzekeringstak zijn het vooral de self service portalen waar de innovatie plaatsvindt. En wat nieuw is, is dat er steeds meer integratie is tussen die twee takken van sport. Want als je bij leven al bedenkt hoe je uitvaart eruit zou moeten zien, dan is het wel zo prettig dat DELA dan ook kan adviseren welke polis daar het beste bij past. Zodat die wensen wel uitvoerbaar zijn”, zegt Rense.

Complex applicatielandschap met veel integraties

Dit alles betekent nogal wat voor het applicatielandschap. Dat wordt steeds complexer. Er komen niet alleen meer applicaties en continu nieuwe functionaliteiten, maar vooral ook meer interfaces. In het hart van dit applicatielandschap bevindt zich CRM. Rense: “In het CRM-systeem staan uiteraard alle klantdata, zoals de polisgegevens en de relaties tussen mensen, zoals ouder-kind- en partnerrelaties. Vrijwel alle andere applicaties maken wel ergens gebruik van klantdata. Er zijn dus ontzettend veel interfaces van en naar CRM.”

Van on-premise CRM naar de cloud

Om het CRM-systeem met zijn tijd mee te laten gaan, besloot DELA om de on-premise software Microsoft Dynamics CRM 2013 te vervangen door Dynamics 365 in de cloud. Rense was in dit project medeverantwoordelijk voor een foutloze datamigratie. Hij zorgde daarvoor met een gedegen testaanpak. “Die migratie duurde anderhalf jaar. Er moesten miljoenen records worden overgezet. Tijdens dat project liepen we ertegenaan dat er elders in het applicatielandschap alweer wijzigingen plaatsvonden die ook betrekking hadden op de interface naar CRM. Om ervoor te zorgen dat de processen niet worden aangetast door de wijziging, zelfs tijdens de migratie, hebben we besloten om voor de regressietesten testautomatisering in te zetten.”

Het grote voordeel van testautomatisering is dat regressietests veel sneller kunt uitvoeren. Zo kun je sneller nagaan of een wijziging in een applicatie geen invloed heeft op CRM en of alle processen nog lopen zoals ze behoren te lopen. En je kunt die wijziging vervolgens dus ook sneller in productie nemen.

Randvoorwaarden voor testautomatisering

Testautomatisering heeft echter ook twee belangrijke randvoorwaarden: je moet het initieel goed inrichten en je moet het heel goed onderhouden. Want de systemen veranderen, en dus moeten de testen ook mee veranderen. Deze beide zaken lukken alleen als je de organisatieprocessen door en door kent. Dat geldt zeker in het geval van CRM, dat aan zoveel kernprocessen raakt. Rense: “Het grote voordeel van Salves is dat wij al jaren samen met DELA werken en heel goed weten hoe de processen lopen. Wij borgen die kennis ook in procesbeschrijvingen, zodat nieuwe consultants snel kunnen instromen. Daar hadden wij nu veel baat bij, want die procesbeschrijvingen vormen de basis voor de inrichting van testautomatisering. Daardoor hadden wij dat in vier maanden tijd voor elkaar.”

Keuze voor Tosca

Salves koos voor de tool Tosca van Tricentis. “Wij hebben veel ervaring met deze tool en we worden intensief ondersteund door de leverancier. Salves is vaak een van de eerste klanten die nieuwe technieken in Tosca gebruikt. In dit geval bijvoorbeeld TDS, een functionaliteit waarmee je testdata in een database kunt zetten om later te hergebruiken. Op die manier weet je dat je test met een consistente set aan testdata. Zo brengen we de snelheid en de kwaliteit omhoog.”

Sneller testen betekent sneller innoveren

Kwaliteit en snelheid van nieuwe softwarereleases zijn overigens niet alleen te danken aan testautomatisering, maar ook aan de samenwerking in het Scrum-team. Die verloopt ongelofelijk soepel, vertelt Rense. “Ik maak deel uit van een team van tien personen. Iedereen heeft zijn specialisme. We weten elkaar heel snel en op een natuurlijke manier te vinden. Daardoor kan ik nog beter en efficiënter testen, waardoor nieuwe functionaliteit nog sneller in productie kan worden genomen. Samen met de andere Scrum-teams bij DELA zorgen wij ervoor dat innovatieve ideeën snel kunnen worden gerealiseerd. Zo dragen wij bij aan de innovatiekracht van DELA.”