Als een auto met pech op de vluchtstrook staat, verschijnt boven de meest rechter rijstrook vaak een rood kruis. Ook laten de matrixborden lagere snelheden zien, om ongelukken te voorkomen. Het is soms van levensbelang dat bestuurders de juiste signalen op de juiste borden zien. “Zeker weten,” zegt Karan Kapildewsing Test Engineer bij Salves. “Daarom wordt de software van de installaties uitgebreid getest.”
Rijkswaterstaat is de opdrachtgever van Karan. Hij werkt als test engineer voor de afdeling verkeersmanagement. “Je moet natuurlijk tijdens het rijden op de weg letten. Toch zullen veel bestuurders wel eens een grote kast naast een portaal met matrixborden gezien hebben”, legt Karan uit. “We noemen dit een wegkantstation. Vanuit die kast worden de signaalgevers, dat zijn de matrixborden, aangestuurd.”
Software testen
Rijkswaterstaat ontwikkelt op dit moment een nieuw model wegkantstation. Dit systeem beschikt over meer intelligentie dan de huidige installaties. “In die kast zit onder meer een noodstroomvoorziening, een detectorkaart en een pc. Op de pc draait de software die ik nu test.”
We vragen Karan of hij nu dagelijks in de berm van snelwegen te vinden is. “Gelukkig niet”, antwoordt hij opgelucht. “Ik werk vaak in een testcentrum. Daar beschik ik zowel over de signaalgevers als over een wegkantstation. Ook heb ik een verkeerscentralesysteem om alles te testen zoals het in werkelijkheid functioneert.” Karan kan situaties simuleren en controleren of de juiste instructies op de borden komen.
Geen spookrijders
Karan is niet alleen vaak in het testcentrum te vinden, maar ook bij een van de vijf verkeerscentrales in Nederland. “Op het moment dat Rijkswaterstaat oude kasten vervangt voor het intelligente model, kijk ik met de wegverkeersleider mee of alles goed gaat.” Daarbij gaat het soms om details die grote gevolgen kunnen hebben. “Als de detectielussen in het asfalt verkeerd worden aangesloten, dan herkent de installatie in elke auto een spookrijder.”
Derde project
Hoewel Karan pas anderhalf jaar bij Salves werkt, is hij al bezig met zijn derde project bij Rijkswaterstaat. “Eerst testte ik het managementsysteem dat in de verkeerscentrales draait.” Daarnaast was Karan betrokken bij het testen van applicaties, waaronder een oplossing om nieuwe wegen in te tekenen in de kaarten die de RDW gebruikt. En ook werkte hij als tester van projecten die door een leverancier werden opgeleverd. “Dan toets je of aan alle specificaties is voldaan.”
Horizon verbreden
“Ik heb bij mijn directeur aangegeven dat ik blij ben met de flexibiliteit in projecten bij deze opdrachtgever, maar dat ik op een gegeven moment wel mijn horizon wil verbreden. Salves gaf aan dat er zeker interessante projecten komen als ik hier klaar ben.” Karan waardeert het feit dat Salves een heel platte organisatie is zonder veel managementlagen. “Je hebt direct contact met de directeur van de unit. Dat werkt goed.”
Test Engineer Regio West
- 32 - 40 uur
- €3.000 - €5.500 bruto
- Onbeperkt opleidingsbudget