Tijdrovende klus

Chris: “Vergis je niet: HiX levert iedere 2 à 3 weken een release met om de 4 à 6 weken een livegang.” Werk aan de winkel dus, want dit moet allemaal getest worden. En de grote adder onder het gras: in elke hotfix zit een hoop nieuwe content, maar de oude content moet óók blijven werken. Een arbeidsintensief proces om beiden handmatig te blijven testen. Chris: “Daarvoor hebben wij de Salves TestBot ontwikkeld, een innovatieve dienst die de regressietesten voor updates automatiseert. Zo nemen wij ziekenhuizen veel werk uit handen.”

Sterke schakel op de werkvloer

Tests draaien, onderhouden, aanpassen en weer opnieuw draaien: voorheen vond Chris zijn werk als Test Automation Specialist vooral plaats achter zijn computer. Nu is daar een nieuwe rol bij gekomen, namelijk die van sterke schakel tussen TestBot en het Gelre ziekenhuis. “Naast het optimaliseren van TestBot, werk ik nu ook een aantal uur per week als consultant in het ziekenhuis,” vertelt hij enthousiast. “Daar leid ik mensen op hoe ze TestBot kunnen gebruiken. Ik loop rond en stel vragen om processen goed in kaart te kunnen brengen. Andersom sta ik ook klaar voor de ziekenhuismedewerkers om test gerelateerde vraagstukken te beantwoorden.”

Impact van TestBot én kennis van Chris

“Nu ik een stukje consultancy heb opgepakt en iedere week in het ziekenhuis ben, zie ik het positieve effect van onze dienstverlening in de praktijk. Ik besef me nog beter waar ik het écht voor doe. Ik leer de mensen en hun werkprocessen kennen, weet wat hen bezighoudt.” Naast persoonlijke verdieping in zijn vak, levert dat vooral ook tijdwinst op voor het ziekenhuis. Door zijn wekelijkse aanwezigheid is het makkelijker sparren en is een vraag sneller gesteld én beantwoord. Zijn jarenlange kennis op het gebied van automatisch testen deelt hij wekelijks en dat levert een gestroomlijnde samenwerking op. Cruciaal in een tijd waarin er veel gevraagd wordt van ziekenhuismedewerkers, ziet ook Chris: “Er zit een hoge druk op de zorg. Om dan de tijdswinst en impact van onze samenwerking te zien is echt heel tof. Veel zorgmedewerkers zijn er enthousiast over omdat TestBot hen veel repetitief testwerk uit handen neemt. Hierdoor hoeven ze minder tijd aan testen te besteden, en hebben ze meer tijd aan het bed.”

Zorginnovatie

Van regionale ziekenhuizen tot UMC’s tot topklinische ziekenhuizen: steeds meer ziekenhuizen kiezen voor TestBot om handmatige testen uit handen te nemen. Gelre ziekenhuizen sluit zich dus aan bij een groeiende lijst van vooruitstrevende ziekenhuizen die investeren in zorginnovatie. Chris: “De TestBot is gebaseerd op de functionaliteit van de Standaard Content van HiX vanuit Chipsoft, daar zijn onze scripts ook op ontwikkeld. In grote lijnen komt het overeen, maar ieder ziekenhuis heeft natuurlijk her en der zijn eigen personalisaties. Doordat we de afgelopen jaren veel ervaring hebben opgedaan, wordt het steeds eenvoudiger om deze service aan nieuwe ziekenhuizen te verlenen.”

Efficiënt kennis uitwisselen

Door zijn wekelijkse uren in het ziekenhuis kan Chris makkelijker sparren en zijn kennis delen met de functioneel beheerders. En ter plaatse haalt hij de juiste kennis op om het automatisch testen zo efficiënt mogelijk in te richten. “HiX biedt een breed pakket aan: van patiënten aanmelden en medicatie voorschrijven tot magazijninhoud registreren. Het is best complex om als IT’er een beeld te hebben bij al die verschillende scenario’s en risico’s. Om werkprocessen te optimaliseren door relevante tests uit te voeren, heb je de kennis van ziekenhuismedewerkers nodig,” legt hij uit. Daar zit dan ook precies de toegevoegde waarde van zijn rol als consultant: “Ik ben de directe verbinding tussen het Salves TestBot-team en het ziekenhuis. Omdat ik iedere week fysiek aanwezig is, is kennisuitwisseling, een snel overleg of vragen stellen een stuk makkelijker.”

“Ik voel het enthousiasme”

Efficiënt dus, zo’n IT-consultant in het ziekenhuis. Chris: “Het leuke is ook dat in het Gelre heel veel mensen staan te springen om onze diensten. Van OK tot Spoedeisende Hulp en van Cytostatica tot Medicatie: Gelre heeft het hele pakket afgenomen dus iedere afdeling heeft een eigen module en functioneel beheerder. Met hen heb ik veel contact – en ik voel dan het enthousiasme over wat wij samen aan het doen zijn.”

Slimme totaaloplossing

Naast Test Consultancy en de Salves TestBot, maakt Gelre ziekenhuizen ook gebruik van testmanagementtool Supportbook. Chris: “Daarmee hebben zij slim geïnvesteerd in één geïntegreerde totaaloplossing. Supportbook faciliteert progressie- en regressietesten en functioneel beheerders kunnen hier de releasenotes, wijzigingen, nieuwe functionaliteiten en de TestBot resultaten in terugvinden.” Samen versoepelen de Salves TestBot en SupportBook het releaseproces en waarborgen tegelijkertijd de kwaliteit van het EPD. Zodat zorgmedewerkers zich kunnen richten op waar het écht om draait: de beste zorg leveren.

Meer weten? Lees ook hoe wij Medisch Spectrum Twente en Elkerliek in Helmond ontzorgen.