Juiste zeeloods naar het schip

Ka Wing werkt in Hoek van Holland voor het loodswezen van de regio Rijnmond. Elke nautische regio heeft een eigen loodsdienst. Zowel in Noord-Nederland, in Amsterdam, Rotterdam en Zeeland zijn er vestigingen. “Ik ben verantwoordelijk voor de systeemtesten”, geeft Ka Wing aan. “Met deze IT-systemen regelt de organisatie onder andere de planning van een scheepsreis: welke loods gaat naar welk schip? Daarbij houden we rekening met de bevoegdheden van de betreffende loods.”

Hoewel een loods vele jaren als stuurman of kapitein heeft gevaren voordat hij of zij loods kan worden, zijn er gradaties in bevoegdheden. Die hangen onder meer samen met de lading, de diepgang en de omvang van het schip dat begeleid moet worden. “De back-end-systemen koppelen bevoegdheden en beschikbaarheid van de loods aan de eisen die het binnenkomende, of uitgaande schip stelt”, maakt Ka Wing duidelijk.

Grootste haven van Europa

Het planningsysteem communiceert daarbij continu met GIDS, dat staat voor Gezamenlijk Interactief Dienstverleners Systeem. Via GIDS kan een loods op locatie via een mobiele verbinding doorgeven hoe een schip veilig de haven kan bereiken. Hoeveel sleepboten zijn er nodig, hoeveel roeiers om het schip af te meren? Ook deze mobiele systemen moeten 24/7 in de lucht zijn zodat schepen de grootste haven van Europa op elk moment van de dag kunnen bereiken. En als de omstandigheden tegenvallen, bijvoorbeeld bij hoge golven, dan kan de loods met een helikopter aan het schip gebracht worden. “Ook die order komt in GIDS,” vertelt Ka Wing.

IT heeft impact

Het testen voor GIDS gebeurt nog handmatig, maar het testen van de andere back-end-applicaties wordt steeds vaker geautomatiseerd. “Dat is mijn belangrijkste taak”, geeft Ka Wing aan. Hij werkt inmiddels al ruim drie jaar via Salves bij het loodswezen. “Het IT-team in Hoek van Holland bestaat uit ongeveer vijftien mensen en samen zorgen we voor de gewenste functionaliteit en continuïteit.”

Een onderdeel van het onboarding-proces, in dit geval letterlijk, is dat je een dag mee gaat met een loods, vertelt Ka Wing. “Zo ervaar je wat de impact is van jouw activiteiten. Voor de kapitein van het binnenkomende schip is het logisch dat er een loods komt, maar wij weten dat zonder IT het systeem minder betrouwbaar zou zijn.”