“Salves heeft de HiX TestBot ontwikkeld om de testen te automatiseren die je moet doen na updates en upgrades. De meeste andere ziekenhuizen die de TestBot gebruiken, werkten al een tijdje met HiX toen ze de bot implementeerden. Medisch Spectrum Twente is een van de eerste ziekenhuizen die direct vanaf de livegang met HiX ook de testen bij updates automatiseert”, zegt Yvonne.

 

Live met een big bang

Ze begrijpt de keus om direct vanaf livegang testen te automatiseren. Dan hoef je immers geen eigen regressietesten ten behoeve van handmatig testen op te stellen en geen eigen mensen te trainen om tijdelijk de handmatige testen uit te voeren. Deze aanpak brengt echter ook een nadeel met zich mee: de TestBot wordt meteen ziekenhuisbreed geïmplementeerd, met een big bang. “Dat maakt het traject veelomvattend en complex”, weet Yvonne. “Bij ziekenhuizen die al gewend zijn aan handmatig testen, implementeren we onze TestBot meestal stapsgewijs, een paar afdelingen tegelijkertijd.”

 

Configuratie van TestBot is maatwerk

Mede vanwege de complexiteit was het daarom fijn dat Yvonne ook al onderdeel was van het team van testconsultants dat MST ondersteunde tijdens de implementatie. “Ik kende de mensen en was al vertrouwd met de specifieke werkprocessen. Natuurlijk zijn op hoofdlijnen de processen in ieder ziekenhuis gelijk. Maar op onderdelen zijn er altijd afwijkingen: afdelingen die net anders heten dan in een ander ziekenhuis, een processtap meer of minder. Daarom is de configuratie van de HiX TestBot altijd maatwerk. Doordat ik de situatie in het ziekenhuis al goed kende, konden we veel vaart maken met het aanpassen en implementeren van de testscripts. Ik wist ook precies wie welke testscripts moest reviewen, dus ook dat traject verliep daardoor erg vlot.”

 

Tijdwinst

Het grootste voordeel van de HiX TestBot voor MST is de tijdwinst die hiermee wordt behaald. “Normaalgesproken moet een ziekenhuis voor iedere update testen of alle processen nog goed lopen en alle koppelingen goed werken. Dat is tijdrovend werk. De zorg staat al zo onder druk en er is schaarste aan personeel. Dan is het zonde dat zorgverleners zich moeten bezighouden met testen. Met Testautomatisering-as-a-Service nemen wij dat werk weg, zodat zorgverleners zich kunnen focussen op de patiënt. De zorgen om de kwaliteit van het EPD kunnen ze dan aan ons overlaten”, besluit Yvonne.